3.
Al-Quran Pembina Akhlak
Mulia
AKHLAK ialah tingkahlaku yang
dipengaruhi oleh nilai-nilai yang diyakini oleh seseorang dan sikap yang
menjadi sebahagian daripada keperibadiannya. Nilai-nilai dan sikap itu pula
terpancar daripada konsepsi dan gambarannya terhadap hidup. Dengan
perkataan lain, nilai-nilai dan sikap itu terpancar daripada aqidahnya
iaitu gambaran tentang kehidupan yang dipegang dan diyakininya.
Aqidah yang benar dan gambaran
tentang kehidupan yang tepat dan tidak dipengaruhi oleh kepaisuan, khurafat
dan falsafah-falsafah serta ajaran yang paisu, akan memancarkan nilai-nilai
benar yang murni di dalam hati. Nilai-nilai ini akan mempengaruhi
pembentukan sistem akhlak yang mulia. Sebaliknya, jika aqidah yang dianuti
dibina di atas kepalsuan dan gambarannya mengenai hidup bercelaru dan
dipengaruhi oleh berbagai-bagai fahaman paisu, ia akan memancarkan
nilai-nilai buruk di dalam diri dan mempengaruhi pembentukan akhlak yang buruk.
Akhlak yang baik dan akhlak yang
buruk, merupakan dua jenis tingkahlaku yang berlawanan dan terpancar
daripada dua sistem nilai yang berbeza. Kedua-duanya memberi kesan secara
langsung kepada kualiti individu dan masyarakat. lndividu dan masyarakat
yang dikuasai dan dianggotai oleh nilai-nilai dan akhlak yang baik akan
melahirkan individu dan masyarakat yang sejahtera. Begitulah sebaliknya
jika individu dan masyarakat yang dikuasai oleh nilai-nilai dan tingkahlaku
yang buruk, akan porak peranda dan kacau bilau. Masyarakat kacau bilau,
tidak mungkin dapat membantu tamadun yang murni dan luhur.
Sejarah membuktikan bahawa
sesebuah masyarakat itu yang inginkan kejayaan bermula daripada pembinaan
sistem nilai yahg kukuh yang dipengaruhi oleh unsur-unsur kebaikan yang
terpancar daripada aqidah yang benar. Masyarakat itu runtuh dan tamadunnya
hancur disebabkan keruntuhan nilai-nilai dan akhlak yang terbentuk
daripadanya. Justeru itu, akhlak mempunyai peranan yang penting di dalam
kehidupan dan dalam memelihara kemuliaan insan serta keluhurannya. Martabat
manusia akan menurun setaraf haiwan sekiranya akhlak runtuh dan nilai-nilai
murni tidak dihormati dan dihayati.
Para sarjana dan ahli fikir
turut mengakui pentingnya akhlak di dalam membina keluhuran peribadi dan tamadun
manusia. akhlak yang mulia menjadi penggerak kepada kemajuan dan
kesempurnaan hidup. Sebaliknya, akhlak yang buruk menjadi pemusnah yang
berkesan dan perosak yang meruntuhkan kemanusiaan serta ketinggian hidup
manusia di bumi ini.
Kepentingan akhlak dalam
kehidupan dinyatakan dengan jelas dalam. Al-Ouran menerusi berbagai-bagai
pendekatan yang meletakkan al-Ouran sebagai sumber pengetahuan mengenai
nitai dan akhlak yang paling terang dan jelas. Pendekatan al-Quran dalam
menerangkan akhlak yang mulia, bukan pendekatan teoritikal tetapi dalam
bentuk konseptual
dan penghayatan. akhlak yang mulia dan akhlak yang buruk digambarkan dalam
perwatakan manusia, dalam sejarah dan dalam realiti kehidupan manusia
semasa, al-Ouran diturunkan.
Al-Quran menggambarkan bagaimana
aqidah orang-orang beriman, kelakuan mereka yang mulia dan gambaran
kehidupan mereka yang penuh tertib, adil, luhur dan mulia. Berbanding
dengan perwatakan orang-orang kafir dan munafiq yang jelek dan merosakkan.
Gambaran mengenai akhlak mulia dan akhlak keji begitu jelas dalam perilaku
manusia blepanjang sejarah. Al-Quran juga menggambarkan bagaimana
perjuangan para rasul untuk menegakkan nilai-niiai mulia dan murni di dalam
kehidupan dan bagaimana mereka ditentang oleh kefasikan, kekufuran dan
kemunafikan yang cuba menggagalkan tertegaknya dengan kukuh akhlak yang
mulia sebagai teras kehidupan yang luhur dan murni itu.
Sebagaimana yang disebutkan
sebelum ini, nilai-nitai akhlak yang dipegang oleh seseorang dan sesuatu
kebudayaan itu adalah hasil daripada aqidah dan gambaran tentang kehidupan
itu. Pembentukan nilai-nilai akhlak itu bergantung kepada bagaimana manusia
memberikan jawapan kepada pertanyaan-pertanyaan yang asasi dalam hidup.
Siapakah yang mencipta alam ini dan apakah tujuannya? Apakah tujuan manusia
ditempatkan di bumi dan apakah tujuan dan matiamatnya yang sebenar?
Jawapan-jawapan kepada persoalan asas mengenai kehidupan ini akan menentu
dan mencorak nilai-nilai akhlak yang dimiliki oleh seseorang atau sesuatu
kebudayaan. Oleh kerana terdapat berbagai- bagai jawapan kepada persoalan
tersebut, maka terdapat berbagai sistem nilai di dalam masyarakat manusia
yang mencorakkan berbagai sikap dan tingkahlaku yang membentuk
berbagai-bagai kebudayaan.
Al-Quran telah memaparkan
berbagai golongan yang memberi jawapan berbeza kepada persoalan-persoalan
asasi kehidupan yang membentuk konsepsi dan aqidah mengenai kehidupan ini.
Terdapat aqidah orang-orang beriman, aqidah orang-orang kafir, aqidah
orang-orang fasik dan aqidah orang-or-ang munafiqin.
Aqidah orang-orang beriman
dinyatakan dalam al-Ouran seba^gai orang-orang yang beriman kepada Allah
S.W.T, kepada Rasul-Nya, kepada keagungan Allah yang mencipta dan memiliki
alam ini. Mereka yakin kepada hari akhirat, yakin bahawa kejadian Allah
tidak terbatas kepada alam lahir sahaja dan kejadian Allah itu tidak
terbatas dalam lingkungan
yang dapat diketahui oleh manusia. Kerana itu mereka percaya kepada
kejadian Allah yang ghaib, seperti malaikat, gyurga, neraka dan adanya
makhluk-makhiuk Allah yang lain yang
tidak diketahui oleh manusia dan pengetahuan manusia tidak menjadi syarat
bagi menentukan sesuatu kejadian Allah harus ada atau tidak ada. Allah
S.W.T bebas mengikut kehendak-Nya, untuk mencipta atau tidak mencipta
sesuatu yang ada di dalam ilmu-Nya.
Aqidah ini menyebabkan
orang-orang beriman sentiasa bergantung harap kepada Allah S.W.T dan tidak
bergantung harap kepada yang lain daripada-Nya. Tujuan hidup manusia di
dunia ini ialah untuk beribadah kepada Allah S.W.T. dan setiap tindak
tanduk dan kelakuan serta tindakannya adalah untuk mendapatkan keredhaan
Allah S.W.T. Keredhaan Allah dan beribadat kepada Allah S.W.T. menjadi
tumpuan dan pemusatan setiap aspek kegiatannya.
Pergantungan semata-mata kepada
Allah memberikan kepada seorang mu'min itu kebebasan dan tidak terikat
kepada mana-mana kuasa lain daripada Allah S.W.T. Daripada perasaan inilah
tercetusnya pengakuan seorang muslim bahawa "Tiada Tuhan yang disembah
dengan sebenar-benarnya melainkan Allah S.W.T."
Manusia beriman yang sebenarnya,
tidak mungkin menyembah kepada yang lain daripada Allah S.W.T., tidak
mempeduangkan sesuatu yang dicipta oleh mana-mana kuasa selain dadpada yang
ditentukan di dalam agama Allah S.W.T. Allah S.W.T. bagi mereka adalah
Tuhan Yang Maha Sempuma, Maha berkuasa dan kepada Dialah tumpuan segala
ibadah dan segala yang baik sama ada niat dan amalan. Lihatiah bagaimana
pendirian yang bebas, tegas dan berani yang ditunjukkan oleh seorang mu'min
yang sejati Rab'i bin Amir ketika berhadapan dengan raja Rum, yang
bermaksud:
'Allah sesungguhnya mengutus
kami untuk membebaskan sesiapa yang dikehendaki-Nya daripada menyembah
sesama hamba kepada menyembah hanya kepada Allah, daripada kesempitan dunia
kepada keluasannya dan keluasan akhirat daripada kezaliman agama-agama
kepada keadilan Islam.'
Seorang mu'min berjiwa bebas,
tetapi bukan sebagai debu berterbangan di udara. Kebebasan seorang mu'min
sentiasa mendapat panduan dan bimbangan. Justeru itu ia tidak berkelana dan
hidup tanpa tujuan. la sentiasa bergerak bebas dengan memiliki peta yang
menunjukkan haluan pergerakan dan perjalanannya. la sentiasa bertindak
mengikut petunjuk Allah dan berpandu kepadanya.
Seorang mu'min berperasaan halus
dan berhati lembut kerana keyakinannya bahawa ia adalah hamba kepada Allah
S.W.T. Segala perbuatannya akan dinilai dan dihitung serta diberikan
balasan atau ganjaran dengan adil dan saksama. Wawasannya, tidak
semata-mata untuk mendapatkan habuan dan ganjaran di dunia, tetapi juga di
akhirat. Tentunya, ganjaran di akhirat adalah lebih baik dahapda di dunia.
Kerana itu, ia sanggup mengorbankan kurniaan Allah di dunia, untuk
mendapatkan kurniaan Allah di akhirat.
Aqidah dan pandangan hidup yang
asas ini, memancarkan nilai-nilai yang murni dalam jiwa orang-orang
beriman. Nilai-nilai ikhias untuk Allah S.W.T. dan tidak tunduk beribadah
melainkan kepada Allah S.W.T adalah merupakan nilai yang agung yang
membentuk akhlak yang murni dan jiwa yang luhur dalam kehidupan orang-orang
beriman. ]a membentuk akhlak terhadap Allah S.W.T. dan akhlak terhadap sesama
manusia.
Hubungan manusia dengan Allah
S.W.T dan kelakuannya terhadap Allah S.W.T. ditentukan mengikut nilai-nilai
aqidah yang ditetapkan. Begitu juga akhlak terhadap manusia dicorakkan oleh
nilai-nilai aqidah seorang muslim, sepertimana yang ditetapkan didalam
al-Ouran yang merupakan ajaran dan wahyu daripada Allah S.W.T Pergaulan
manusia dengan manusia tidak boleh disamakan dengan perhubungan manusia
dengan Allah S.W.T.
Aqidah dan pegangan seorang
beriman berbeza dengan aqidah dan pegangan seorang kafir. Justeru itu
nilai-nilai dan akhlak juga berbeza. Al-Quranmemaparkan aqidah dan pegangan
orang-orang kafir dalam berbagai kategori, justeru terdapat berbagai bentuk
kekufuran yang beriaku di kalangan umat manusia. Antara kekufuran yang
beriaku disebabkan mereka menolak ajaran yang benar yang dibawa oleh utusan
Allah S.W.T. dan mereka menafikan kerasulan utusan itu. Allah S.W.T
berfirman yang bermaksud:
"Maka berkata
pembesar-pembesar yang kafir itu dari kalangan bangsanya, ini tidak lain
daripada manusia seperti kamu. ]a hendak menonjoikan diri supaya lebih
daripada kamu. Jika Allah hendak turunkan utusan, Dia akan turunkan malaika
t Kita tidak mendengar dati bapa -bapa kita yang terdahulu mengenai ini
(utusan Allah dari kalangan manusia). (al-Mu'minun: 24)
Kekufuran juga beriaku kerana
tidak percayakan hari akhirat. Kerana percaya bahawa tidak ada kehidupan
selepas mati, mereka hidup berfoya-foya di dunia ini tanpa memikirkan
seksaan di akhirat. Bagi mereka seperti yang dinyatakan oleh al-Quran
"kehidupan ini cuma di dunia". Manusia dilahirkan dan kemudian
mati, mereka tidak dibangkitkan kembali, seperti kata mereka yang
bermaksud:
"Kehidupan kita tidak yang
lain daripada kehidupan di dunia. Daripada tiada kita ada dan hidup.
Apabila mati kita tidak dibangkitkan lagi.
Maksudnya: "Dan berkata
pembesar-pembesar dari bangsanya yang kafir dan mendustakan kehidupan
akhirat dan kamijadikan berfoya-foya dalam kehidupan mereka di dunia, orang
ini, hanyalah seorang manusia seperti kamu. fa makan dari apa yang kamu
makan dan minum dari apa yang kamu minum '. (al-Mu'minun: 33)
Kekufuran juga beriaku
disebabkan sifat bongkak dan sombong serta ingkar kepada perintah Allah dan
angkuh terhadapnya. Allah berfirman mengenai kekufuran Iblis yang
bermaksud:
"Dan ketika kami berkata
kepada malaikat sujudiah kepada Adam. Mereka pun sujud, kecuali lblis. la
ingkar dan takabur dan ia daripada orang-orang kafir.
Aqidah orang-orang kafir yang
sombong terhadap Allah S.W.T, yang tidak percaya kepada para rasul yang
diutus oleh Allah dan ajaran-ajaran yang mereka bawa, yang tidak percaya
kepada hari akhirat dan tidak patuh kepada hukum-hukum Allah dengan ingkar
kepada hukum-hukum itu, membentuk nilai-nilai kelakuan dan cara hidup yang
menjurus ke arah kehidupan yang tidak berakhlak mulia dan luhur. Allah
S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Dan orang-orang yang kafir meni'mati
kesenangan didunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang
temak makan minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.' (Muhammad:
12)
Mereka tidak mempunyai matiamat
yang murni dan abadi dalam kehidupan mereka. Kehidupan ini bagi mereka
mencari makan, mencari harta dan berfoya-foya semata-mata untuk di atas
dunia ini. ltulah sahaja kehidupan mereka. Selain dadpada itu, tiada
matiamat
yang jauh yang hendak dituju. Pandangan dan cara hidup mereka ini, sudah
tentu mempengaruhi pembentukan akhlak mereka yang pincang dan bercelaru.
Satu lagi aqidah kekufuran yang
berbahaya ialah munafiq yang "pepat di luar rencung di
dalam,' "telunjuk lurus kelingking berkait.' Bahaya kekufuran ini
sangat dahsyat kerana sikap pemusuhan dan dendam mereka terhadap
orang-orang yang beriman. Gambaran mengenai aqidah mereka penuh dengan
gambaran kepura-puraan. Mereka mengaku beriman, tetapi mereka sebenarnya
tidak beriman. Mereka berpura-pura percaya kepada Nabi s.a.w. yang diutus
oleh Allah S.W.T. tetapi dalam hati mereka benci dan memusuhi baginda.
Mereka memandang rendah kepada ajaran Nabi s.a.w. dan sering mempertikaikan
ajaran itu. "Dan di kalangan manusia ada yang berkata kami beriman
dengan Allah dan Hari akhirat Pada hal mereka bukan datipada orang-orang
beriman. (al-Baqarah : 8)
Aqidah munafiqin, melahirkan
sifat-sifat dan kelakuan-kelakuan keji yang mewakiii akhlak yang buruk.
Untuk menyembunyikan kekufuran, mereka berdusta, memutar belitkan
kebenaran, memungkid janji dan mengkhianati amanah. Rasuluilah s.a.w.
bersabda yang bermaksud: "Tiga perkara yang sesiapa yang mempunyainya
di dalam diri maka ia adalah munafiq. Apabila bercakap ia dusta, apabila
bedanji tidak dikotakan apabila diberi amanah ia khianat. (Riwayat Bukhari
dan Muslim).
Selain daripada memaparkan
konsep dan penghayatan akhlak secara konsepsi dan praktikal dan membezakan
antara akhlak orang- orang yang beriman dan orang-orang kafir berasaskan
kepada perbezaan aqidah mereka, al-Ouran menghuraikan pengertian akhlak
Islam yang didokong dan dihayati oleh orang-orang beriman. akhlak Islam
dijelaskan berdasarkan kepada model insan kamil yang terdapat dalam did
Rasuluilah s.a.w. yang telah merealisasikan pengertian akhlak al-Quran
dalam kehidupan yang realistik. Rasuluilah s.a.w. dikatakan sebagai
al-Quran yang berjalan. Aishah ra. berkata 'Adapun akhlakbaginda ialah
al-Ouran' ' Kerana itu nilai-nilai asas yang membentuk akhlak Islam ialah
nilai-nilai mutlak. Nilai-nilai asas ini, tidak bersifat relatif atau
nisbi. Nilai-nilai asas yang membentuk akhlak Islam, tidak berubah-ubah
mengikut zaman dan tempat. la tidak hanya baik pada masa yang lalu dan
tidak baik untuk masa sekarang. Apa yang diperakukan oleh al-Quran dan
al-Sunnah sebagai baik, maka ia adalah baik untuk sepanjang zaman dan
tempat. Apa yang dianggap
tidak balk, maka ia adalah tidak baik untuk selama-lamanya. Apa yang baik
adalah haial dan yang buruk dan tidak baik itu adalah haram. Perkara haial
dan yang haram diterangkan dengan jelas.
Nilai-nilai yang baik dan buruk
diprogramkan ke dalam hukum-hukum yang
menentukan sama ada sesuatu perkara itu boleh dilakukan atau tidak boleh
dilakukan, yang mesti dilakukan atau mesti dilakukan atau mesti
ditinggalkan atau dijauhkan. Hukum-hukum itu ialah wajib, sunat, haram dan
makruh. Perkara-perkara yang telah diprogramkan ke dalam hukum-hukum ini
adalah mutlak sifatnya. Akan tetapi perkara-perkara yang termasuk dalam
perkara harus adalah relatif sifatnya.
Nilai-nilai akhlak Islam,
berbeza dengan nilai-nilai tamadun Barat yang semata-mata bergantung kepada
aka] dalam menentukan nilai-nilai baik dan tidak baik. Kerana itu,
kebanyakan nilai-nilai dalam tamadun barat bersifat relatif. Pada hari ini
ia difikirkan sebagai baik dan di masa yang lain ia ditolak sebagai baik.
Begitu juga yang dipandang buruk pada hari ini, tidak lagi dianggap
demikian pada masa yang lain. Homoseksual dan Lesbian, dahulu dianggap
haram dan tidak baik. Sebaliknya hari ini perbuatan itu dihalaikan dan
dibenarkan sebagai legal serta mendapat hak-hak dan periindungan
perundangan. Kenisbian nilai-nilai akhlak ini, menimbulkan huru hara nilai
yang mengakibatkan kepincangan akhlak.
Rasuluilah s.a.w., adalah contoh
seorang hamba Allah yang bersyukur iaitu contoh berakhlak mulia dan tinggi
dalam hubungan dengan Allah S.W.T. lni berasaskan kepada peribadahan yang
dilakukannya dengan penuh ikhias mengikut sistem peribadahan yang
ditentukan oleh Allah S.W.T. Allah S.W.1 berfirman yang bermaksud:
"Mereka tidak diperintahkan melainkan untuk beribadah kepada Allah dengan
ikhias serta mempunyai sistem agama-. (al-Bayyinah: 5)
Orang-orang kafir musyrik yang
beribadah kepada yang lain daripada Allah S.W.T. adalah manusia yang tidak
berakhlak dan beriaku biadab terhadap Allah S.W.T Abu Lahab, Firaun, Namrud
dan lain-lain adalah contoh manusia yang tidak berakhlak dan biadab
terhadap Allah S.W.T. Mereka takbur, bongkak dan sombong. Mereka melakukan
kemungkaran, kezaliman dan kerosakan di bumi akibat daripada kesyirikan
mereka terhadap Allah. Nilai-nilai syirik menjadikan mereka manusia yang
tidak bermoral dan makhiuk perosak yang meluas seperti di kalangan generasi
baru masyarakat barat.
Akhlak Rasuluilah s.a.w. adalah model akhlak-akhlak
mulia yang dihurai dan dijelaskan dalam al-Quran. Keterangan jelas mengenai
konsep akhlak mulia dalam al-Quran, bukan sahaja untuk difahami, tetapi
untuk dilaksanakan. Contoh kepada penghayatan dan kaedah penghayatan itu
ialah kehidupan Rasuluilah s.a.w.
Rasuluilah s.a.w. seorang mu'min yang terulung. Seorang
yang telah diasuh dan dipelihara akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk
dipelihara akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk dijadikan seorang rasul dan
contoh insan kamil yang menjadi ikutan dan teladan sepanjang zaman. Allah
S.W.T berfirman yang bermaksud: "Dan sesungguhnya engkau memiliki
akhlak yang sungguh agung". (al-Qalam: 4) Juga firman-Nya yang
bermaksud: "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasuluilah
itu contoh ikutan yang baik". (al-Ahzaab; 21)
Rasuluilah s.a.w. dan para sahabat yang bedman
dengannya, adalah para hamba Allah S.W.T. yang tekun mengerjakan ibadat dan
tunduk khusyu' merendah diri kepada Allah S.W.T. takut dan mengharap
kepada-Nya, bertawakal serta bersyukur kepada-Nya. Wajah mereka berbekas
kesan daripada sujud. Pada waktu siang mereka menjadi pahlawan gagah
membela agama Allah S.W.T. Sedangkan pada waktu malam air mata mereka
berlinang kerana insaf dan memohon keampunan daripada Allah S.W.T.
Al-Quranmenggambarkan pengabdian mereka kepada Allah S.W.T. dengan firman-Nya
yang bermaksud: Nabi Muhammad s.a.w. ialah RasulAilah dan mereka yang
bersama dengannya tegas terhadap orang kafir, dan sebaliknya bersikap kasih
sayang dan belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Kamu melihat mereka
ruku'dan sujud dengan mengharapkan limpah kumia (pahala) dari Tuhan mereka
serta mengharapkan keredhaan-Nya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai
orang-orang yang saleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud".
(al-Fath: 29).
Rasulullah s.a.w. paling banyak beribadah dan paling
bertaqwa, tanpa melupakan tanggungjawab terhadap kewajipan manusia yang
lain. tsteri baginda Aishah hairan kerana baginda begitu tekun beribadah
kepada Allah S.W.T. Pada suatu ketika 'Aishah bertanya, mengapa baginda
begitu tekun dan kuat beribadah, pada hal Allah S.W.T. sedia mengampuni
dosa baginda yang terdahulu dan terkemudian. Rasuluilah s.a.w. menjawab,
yang bermaksud: "Tidakkah aku ingin dirinya menjadi hamba yang
bersyukur.
Bersyukur adalah akhlak yang tinggi dan mulia dalam
hubungan dengan Allah S.W.T. Bersyukur di atas ni'mat yang dikurniakan
Allah S.W.T, kemuncak daripada tujuan beribadah. Membentuk diri menjadi
hamba Allah yang bersyukur, mercu kejayaan dalam usaha membentuk insan
kamil yang meredhai Allah dan diredhai Allah. Kesyukuran itu, menambahkan
lagi kesayangan Allah dan sentiasa mendapat tambahan ni'mat-ni'mat Allah
S.W.T. Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Demi sesungguhnya, jika
kamu
bersyukur, nescaya aku akan tambahi ni'matku kepada kamu dan demi
sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabku amatiah
keras".
Rasuluilah s.a.w. adalah contoh manusia yang bersyukur
kepada Allah S.W.T. dan kesyukurannya itu dilafazkan menerusi amalan
ibadahnyakepadaallah S.W.T. lni ditambahi pula dengan ingatan yang tidak
putus-putus terhadap Allah dan menjadikan seluruh kehidupannya dalam
suasana beribadah kepada Allah S.W.T. semata-mata.
Beribadah dalam pengertian bersolat, berzikir, berpuasa
dan amalan-amalan kerohanian yang lain dilakukan tanpa mengurangkan
tanggungjawab dalam hubungan antara sesama manusia, seperti yang
diperintahkan oleh Allah S.W.T. Allah S.W.T menekankan hubungan dengan
Allah dan hubungan dengan manusia seperti yang dinyatakan-Nya dalam
al-Ouran yang bermaksud: "Mereka ditimpakan kehinaan di mana- sahaja
mereka berada kecuali dengan adanya sebab dari Allah dan adanya sebab dari
manusia". (a-li'lmraan: 112)
Justru itu Al-Quran menggariskan prinsip-prinsip bagi
mewujudkan sistem yang mengatur hubungan dengan Allah S.W.T. menerusi
ibadah dan taqwa serta sistem yang mengatur hubungan antara manusia dengan
manusia. Sistem ini menjamin jalinan hubungan yang berasaskan akhlak yang
dapat membebaskan manusia dari kehinaan dan dapat meningkatkan martabat
mereka menuju kemuliaan dan kehormatan.
Pada suatu ketika Rasuluilah s.a.w. mendengar perbualan beberapa
orang sahabat mengenai ibadat mereka. Seorang berkata, ia bersembahyang
sepanjang malam. Sahabat yang lain pula berkata ia berpuasa sepanjang hari
sementara seorang lagi berkata ia tidak berkahwin untuk menumpukan kepada
ibadat. Rasuluilah s.a.w. mendengar perbualan mereka lantas berkata,
"kamukah yang berkata demikian, demikian. Akulah orang'yang paling
bertaqwa dari kalangan kamu. Akan tetapi aku sembahyang dan aku tidur, aku
berpuasa dan aku berbuka puasa malah aku mengahwini wanita-wanita".
Tumpuan kepada ibadah khusus dalam menguatkan hubungan
dengan Allah tidak seharusnya mengabaikan tanggungjawab dalam hubungan
dengan manusia yang juga
merupakan ibadah apabila dilakukan untuk keredhaan Allah serta melaksanakan
perintah dan arahannya.
7. Akhlak Terhadap Sesama Islam
Al-Quran dan al-Sunnah yang
menterjemahkan ajaran al-Ouran ke dalam realiti kehidupan, menggariskan
akhlak-akhlak mulia dalam hubungan antara sesama orang-orang beriman,
secara terperinci.
Hubungan antara sesama orang
beriman itu diasaskan kepada persaudaraan. Persaudaraan yang sentiasa
digerak dan dihidupkan, diperbaiki dan diperkukuhkan. Allah S.W.T.
berfirman yang bermaksud: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu
adalah bersaudara, maka damaikaniah diantara dua saudara kamu'.
(al-Hujuraat.. 10)
Persaudaraan itu diikat dengan
kasih sayang dan cinta mencintai antara satu sama lain. Rasuluilah s.a.w.
bersabda yang bermaksud: "Perumpamaan orang-orang yang beriman itu
dari segi saling berkasih sayang dan berkasihan belas, adalah seperti jasad
apabila satu anggota mengadu sakit, membawa seluruh jasad turut berjaga
malam dan demam'. (RiwayatAhmad)
Perasaan kasih-sayang terhadap
sesama umat islam adalah komponen yang membentuk iman. Beriman kepada Allah
dan Rasul-Nya mestilah mengandungi perasaan kasih kepada kedua-duanya.
Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 'Tidak beriman seseorang kamu
sehingga Allah dan Rasul-Nya lebih dikasihinya daripada yang lain dari
keduanya'. (RiwayatAhmad)
Dalam hubungan ini, kasih kepada
orang beriman telah dikaitkan dengan kesempurnaan iman. lni menunjukkan
bagaimana pentingnya nilai kasih sayang itu dalam kehidupan dan pergaulan
sesama orang-orang beriman. Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
'Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah ia mencintai saudaranya
sebagaimana ia mencintai dirinya. (Riwayat Ahmad, At-Tirmizi dan AI-Hakim)
Nilai kasih sayang yang disemai
dalam diri para mu'min sebagai menyambut arahan Allah dalam al-Quran dan
ajaran Rasuluilah dalam sunnahnya. la bertujuan untuk membina dan membentuk
akhlak murni di kalangan orang-orang beriman dalam pergaulan antara sesama
mereka. Pertemuan dan perjumpaan antara sesama Islam hendaklah dalam
keadaan wajah yang berseri-seri dan manis, yang dijelmakan dalam senyuman.
Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Melemparkan senyuman
kepada wajah saudaramu adalah sedekah." (Riwayat At-Tirmizi).
Ini diikuti dengan mengucap
selamat serta memberi salam untuk memulakan hubungan dan pertemuan. Rasuluilah
s.a.w. bersabda yang bermaksud: '...Sebarkantah salam di kalangan
kamu". (Riwayat Muslim) Seterusnya, Rasulullah s.a.w. menggariskan
peraturan-peraturan memberi salam secara terperinci yang boleh dirujukkan
kepada kitab-kitab hadis.
Bagi memupuk perasaan kasih
sayang serta memperkukuhkan keimanan, Allah S.W.T dan Rasul-Nya melarang
tindakan-tindakan sama ada dengan perbuatan dan perkataan yang boleh
membawa kepada terputusnya hubungan persaudaraan dan silaturrahim di
kalangan
orang-orang beriman. Begitu juga perlakuan yang buruk yang menjatuhkan
martabat dan ketinggian orang-orang beriman.
Allah S.W.T. melarang penyebaran
maklumat yang berkaitan dengan keburukan yang dilakukan daiam masyarakat.
Walau bagaimanapun Islam memberi kebenaran melakukan pendedahan keburukan
yang berkaitan dengan periakuan zalim apabila dibuat di mahkamah semata-mata
untuk menegakkan keadilan. Begitu juga saksi dan orang yang teraniaya boleh
mendedahkan kezaliman yang dilakukan oleh seseorang untuk menegakkan
keadilan. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Allah tidak suka
kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang
melainkan mereka yang dizalimi". (al-Nisaa'.. 148)
Keburukan yang dilakukan oleh
seseorang mu'min hendaklah disembunyikan. Jika keburukan itu berkaitan
dengan pencabulan terhadap keadilan, ia hendaklah diadili di mahkamah dan dihukum
jika thabit kesalahan. Walau bagaimanapun berita mengenai kesalahan dan
hukuman yang dikenakan tidak boleh didedah dan disebarkan untuk dijadikan
bahan perbualan orang ramai. Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam Allah menutup keaibannya
didunia dan diakhirat". (Riwayat Muslim, Ahmad dan Abu Daud)
Seterusnya orang-orang yang
beriman dilarang berperangai suka menyebarkan berita tanpa dipastikan
kebenarannya, suka mencela dan mengkritik, suka melaknat dan mengeluarkan
kata-kata buruk dari mulutnya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Memadai seseorang itu berdusta apabila ia berbicara tentang apa
sahaja yang didengarnya". (Riwayat Muslim)
Mengenai budaya suka mengecam,
mengerdik dan melaknat, Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Bukaniah seorang beriman itu seorang yang suka mengecam, suka
melaknat, suka mengeluarkan kata buruk dan kesat". (Riwayat Bukhari
dan Ahmad)
Orang-orang Islam dilarang
menghina sesama orang-orang Islam. Sebaliknya mereka
hendaklah saling hormat menghormati. Rasulullah s.a.w. bersabda yang
bermaksud: "Cukup seseorang itu menjadi jahat dengan ia menghina
saudara muslimnya" (RiwayatAt-Tirmizi) Kewajipan orang Islam
terhadap saudara muslimnya yang melakukan kesilapan dan kesalahan ialah
memberikan nasihat dan menghukum dengan hukum Allah S.W.T. setelah
dibicarakan dan dithabitkan kesalahannya. Rasuluilah s.a.w. bersabda yang
bermaksud: 'Agama ituialahnasihat".Adayangberkata "untuksiapa ya
Rasulullah. Sabdanya "untukailah dan untuk Rasul-Nya untuk pemimpin
orang-orang Islam dan orang ramai di kalangan mereka'. (Riwayat
Bukhari)
8. Al-Quran Sumber Akhlak Mulia
Al-Quran sumber bagi hukum-hukum dan peraturan-peraturan
yang menyusun tingkahlaku dan akhlak manusia. Al-Quran menentukan sesuatu
yang haial dan haram, apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh
dilakukan. Al-Quranmenentukan bagaimana sepatutnya kelakuan manusia.
Al-Quran juga menentukan perkara yang baik dan tidak baik. Justeru itu
al-Quran menjadi sumber yang menentukan akhlak dan nilai-nilai kehidupan
ini.
Al-Quran mengharamkan yang buruk dan keji serta melarang
manusia melakukannya. Al-Quranmelarang manusia minum arak, memakan riba,
bersikap angkuh dan sombong terhadap Allah, satu-satu kaum menghina kaum
yang lain. Al-Quran melarang pencerobohan, fitnah dan berbunuhan.
Al-Quranmelarang menyebarkan maklumat mengenai perkara-perkara keji.
Al-Quran mengajak manusia supaya mentauhidkan Allah
S.W.T., bertaqwa kepada-Nya, mempunyai sangkaan baik terhadap-Nya. Al-Quran
juga mengajak manusia berfikir, cinta kepada kebenaran, bersedia menerima
kebenaran. Malah mengajak manusia supaya berilmu dan berbudaya ilmu.
Al-Quranjuga mengajak manusia supaya berhati lembut,
berjiwa mulia, sabar, tekun, berjihad, menegakkan kebenaran dan kebaikan.
Al-Quran mengajak manusia supaya bersatupadu, berkeluarga dan mengukuhkan
hubungan silaturrahim.
Jelaslah bahawa al-Ouran menjadi sumber nilai-nilai dan
akhlak mulia. Penampilan akhlak mulia dalam al-Ouran, tidak bersifat
teoritikal semata-mata, tetapi secara praktikal berdasarkan realiti dalam
sejarah manusia sepanjang zaman. Al-Quran adalah sumber yang kaya dan
berkesan untuk manusia memahami akhlak mulia dan menghayatinya.
B.
ETIKA
Dari
segi etimologi (ilmu asal usul kata), etika berasal dari bahasa yunani,
ethos yang berarti watak kesusilaan ata adat. Dalam Kamus Umum Bahasa
Indonesia, ilmu pengetahuan tentang asas-asas akhlak (moral).
Selain
akhlak kita juga lazim menggunakan istilah etika. Etika merupakan sinonim
dari akhlak. Kata ini berasal dari bahasa Yunani yakni ethos yang berarti
adat kebiasaan. Sedangkan yang dimaksud kebiasaan adalah kegiatan yang
selalu dilakukan berulang-ulang sehingga mudah untuk dilakukan seperti
merokok yang menjadi kebiasaan bagi pecandu rokok. Sedangkan etika menurut
filasafat dapat disebut sebagai ilmu yang menyelidiki mana yang baik dan
mana yang buruk dengan memperhatikan amal perbuatan manusia sejauh yang
dapat diketahui oleh akal pikiran. Etika membahasa tentang tingkah laku
manusia.
Ada
orang berpendapat bahwa etika dan akhlak adalah sama. Persamaan memang ada
karena kedua-duanya membahas baik dan buruknya tingkah laku manusia. Tujuan
etika dalam pandangan filsafat ialah mendapatkan ide yang sama bagi seluruh
manusia disetiap waktu dan tempat tentang ukuran tingkah laku yang baik dan
buruk sejauh yang dapat diketahui oleh akal pikiran manusia. Akan tetapi
dalam usaha mencapai tujuan itu, etika mengalami kesulitan, karena
pandangan masing-masing golongan dunia ini tentang baik dan buruk mempunyai
ukuran (kriteria) yang berlainan.
Apabila
kita menelusuri lebih mendalam, maka kita dapat menemukan secara jelas
persamaan dan perbedaan etika dan akhlak. Persamaan diantara keduanya
adalah terletak pada objek yang akan dikaji, dimana kedua-duanya sama-sama
membahas tentang baik buruknya tingkah laku dan perbuatan manusia.
Sedangkan perbedaannya sumber norma, dimana akhlak mempunyai basis atau
landasan kepada norma agama yang bersumber dari hadist dan Al-Quran.
Para
ahli dapat segera mengetahui bahwa etika berhubungan dengan empat hal
sebagai berikut.
Pertama,
dilihat dari segi objek pembahasannya, etika berupaya membahas perbutaan
yang dilakukan oleh manusia.
Kedua,
dilihat dari segi sumbernya, etika bersumber pada akal pikiran dan
filsafat. Sebagai hasil pemikiran maka etika tidak bersifat mutla, absolut
dan tidak pula universal.
Ketiga,
dilihat dari segi fungsinya, etika berfungsi sebagai penilai, penentu dan
penetap terhadap suatu perbuatan tersebut akan dinilai baik, buruk, mulia,
terhormat, terhina dsb.
Keempat,
dilihat dari segi sifatnya, etika bersifat relatif yakni dapat berubah-rubah
sesuai tuntutan zaman.
Dengan
ciri-ciri yang demikian itu, maka etika lebih merupakan ilmu pengetahuan
yang berhubungan dengan upaya menentukan perbuatan yang dilakukan manusia
untuk dikatakan baik atau buruk. Dengan kata lain etika adalah aturan atau
pola tingkah laku yang dihasilkan oleh akal manusia.
C.
MORAL
Moral
berasal dari bahasa latin yakni mores kata jamak dari mos yang berarti adat
kebiasaan. Sedangkan dalam bahasa Indonesia moral diartikan dengan susila.
Sedangkan
moral adalah sesuai dengan ide-ide yang umum diterima tentang tindakan
manusia, mana yang baik dan mana yang wajar.
Antara
etika dan moral memang memiliki kesamaan. Namun, ada pula berbedaannya,
yakni etika lebih banyak bersifat teori, sedangkan moral lebih banyak
bersifat praktis. Menurut pandangan ahli filsafat, etika memandang tingkah
laku perbuatan manusia secara universal (umum), sedangkan moral secara
lokal. Moral menyatakan ukuran, etika menjelaskan ukuran itu.
Namun
demikian, dalam beberapa hal antara etika dan moral memiliki perbedaan.
Pertama, kalau dalam pembicaraan etika, untuk menentukan nilai perbutan
manusia baik atau buruk menggunakan tolak ukur akal pikiran atau rasio,
sedangkan dalam pembicaran moral tolak ukur yang digunakan adalah
norma-norma yang tumbuh dan berkembang dan berlangsung di masyarakat.
Istilah
moral senantiasa mengacu kepada baik buruknya perbuatan manusia sebagai
manusia. Inti pembicaraan tentang moral adalah menyangkut bidang kehidupan
manusia dinilai dari baik buruknya perbutaannya selaku manusia. Norma moral
dijadikan sebagai tolak ukur untuk menetapkan betul salahnya sikap dan
tindakan manusia, baik buruknya sebagai manusia.
BAB III
PENUTUP
A.
KESIMPULAN
Islam secara umum berarti berserah diri kepada ALLAH secara
totalitas. Tunduk dan patuh sepenuhnya kepada perintah-perintah NYA.
Ketaatan dan kepatuhan itu diisyaratkan harus lurus, bukan karena terpaksa
kepada ALLAH, tuhan semesta alam.
Ketika seseorang menundukkan wajahnya kepada ALLAH dan
berserah diri kepada NYA, pada saat itulah ia bersih dari kesombongan dan
kepongahan. Jika itu yg ia lakukan, ia akan merasakan kedamaian hidup dalam
naungan NYA, terjamin kehidupannya, terbebas dari rasa cemas dan takut.
Karena itu, islam kemudian menjadi sistem yang paling unggul. Ia adalah sistem yg
dibawa para nabi berdasarkan wahyu ALLAH. Hukum-hukum yang ada didalamnya
adalah hukum-hukum yg bebas dari
kekurangan dan keterbatasan.
Sehingga menjadi manusia yang berakhlak, etika dan moral
ketiga istilah ini sama-sama menentukan nilai baik dan buruk sikap
perbuatan manusia. Perbedaannya terletak pada standar masing-masing. Bagi
akhlak standarnya adalah Al-Qur’an dan assunah, bagi etika standarnya
adalah akal pikiran; dan bagi moral standarnya adalah adat kebiasaan yang
umum berlaku di masyarakat.
B.
SARAN
Dalam penyusunan makalah ini, masih
banyak terdapat kekurangan-kekurangan, untuk itu penulis sangat
mengharapkan partisipasi rekan-rekan atau pembaca berupa saran dan kritik
yang bersifat membangun demi penyempurnaan makalah ini.
.
DAFTAR PUSTAKA
• Fakhry,
Majid, Etika Dalam Islam. Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 1996
• Sinaga, Hasanudin dan Zaharuddin, Pengatar Studi
Akhlak, Jakarta : PT Raja Grafmdo Persada,
2004
• Yaqub, Hamzah. Etika Islam. Bandung : CV Diponegoro,
1988
(artikel ini disadur dari persentasi pada mata kuliah akhlak tasawuf)
·
Aliasppd.
Tripod.com pengertian akhlak
·
Depertemen
pendidikan nasional. 2002. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta. Balai Pustaka
·
http:/id.wikipedia.org/wiki/akhlak
·
Depertemen
Agama Republik Indonesia. Al-Qur’an dan Terjemahannya. 1989. Bandung. Gema
Risalah Press.
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar